Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Lista publicystyki 2001

Jak hartowała się stal, czyli o lokalizacji Baldur’s Gate 2 słów kilka

artykuł14 stycznia 2001

Nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, ile wysiłku kosztuje przygotowanie lokalizacji, a czasami nawet czym w ogóle jest ten proces. Co na przykład różni lokalizację od tłumaczenia? Często te dwa terminy są mylone, a oznaczają zupełnie inne rzeczy.

Jak hartowała się stal, czyli o lokalizacji Baldur’s Gate 2 słów kilka

RPG 2001 - Szczęśliwa Trzynastka

artykuł14 lutego 2001

Być może pamiętacie jeszcze "chude" lata role-play? Czasy, kiedy rocznie ukazywała się jedna, góra dwie gry w tym gatunku. Wszystko jednak zmieniło się jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki i w tej chwili wiele firm pracuje nad grami role-play.

RPG 2001 - Szczęśliwa Trzynastka

Historia przygodówek

artykuł11 lipca 2001

Niniejszy artykułu to widziana oczami jego autora (czyli proszę nie liczyć na obiektywizm :-) historia komputerowych gier przygodowych, gatunku niezwykle obszernego i sięgającego swoimi korzeniami epoki prostych komputerów ośmiobitowych.

Historia przygodówek

Lara Croft: Tomb Raider - czy warto pójść do kina?

artykuł20 sierpnia 2001

„Lara Croft: Tomb Raider” miał w końcu przełamać pasmo dotychczasowych porażek adaptacji gier komputerowych na dużym ekranie. Niestety, pomimo wielkich pieniędzy i Angeliny Jolie w tytułowej roli, po raz kolejny uraczono nas bajkowym gniotem.

Lara Croft: Tomb Raider - czy warto pójść do kina?

Polacy nie gęsi ... czyli wywiad z polskimi autorami gier - LK Avalon

artykuł18 kwietnia 2001

Kontynuując serię wywiadów z polskimi twórcami gier nasz redakcyjny kolega przeprowadził rozmowę z Tomaszem Pazdanem z LK Avalon, której tematem była oczywiście najnowsza produkcja tego zespołu, czyli Schizm: Prawdziwe Wyzwanie.

Polacy nie gęsi ... czyli wywiad z polskimi autorami gier - LK Avalon

Planeta Małp – recenzja filmu

artykuł7 listopada 2001

Reżyser Tim Burton, legenda niekomercyjnego Hollywood, zmierzył się z kultowym dziełem kina science-fiction. Wyszedł z tego film na wskroś komercyjny i obrzydliwie amerykański. Idąc na seans pamiętajcie o wzięciu pomidorów. A może raczej bananów...

Planeta Małp – recenzja filmu

Kod Dostępu (Swordfish) – recenzja filmu

artykuł17 października 2001

Wielkie pieniądze, hakerzy komputerowi, intrygi, szybkie kobiety, samochody i jeszcze szybsze komputery. „Kod Dostępu” to kolejny przyzwoicie zrealizowany i trzymający w napięciu film akcji rodem z hollywoodzkich wytwórni.

Kod Dostępu (Swordfish) – recenzja filmu

Literackie korzenie gier komputerowych

artykuł26 czerwca 2001

Zadaniem poniższego tekstu będzie: po pierwsze opisanie dotychczas zrealizowanych programów, opartych na wątkach znanych z literatury, po drugie zastanowienie się nad tym, dlaczego ...

Literackie korzenie gier komputerowych

Idealna cRPG część I

artykuł18 września 2001

Trudno jest znaleźć ideał. Ale poszukiwanie rzeczy i osób doskonałych nie zawsze jest skazane na klęskę. Człowiek ze swej natury jest istotą krytycznie nastawioną do świata i skłonną raczej wybrzydzać i marudzić niż rozkoszować się pięknem ...

Idealna cRPG część I

Idealna cRPG część II

artykuł21 września 2001

Druga część artykułu, w którym autor snuje wywody na temat tego, jak powinna wyglądać (jego zdaniem oczywiście) idealna gra z gatunku cRPG.

Idealna cRPG część II

Bezpieczeństwo i Higiena Pracy przy komputerze

artykuł4 maja 2001

Jeżeli nie zastanawialiście się jeszcze jakie ujemne skutki niosą ze sobą długie sesje przy komputerze, to warto abyście poświęcili chwilę i zastanowili się co zrobić, żeby ograniczyć do minimum wszystkie związane z tym negatywne efekty.

Bezpieczeństwo i Higiena Pracy przy komputerze

Piractwo - to samo, a inne ... czyli podróż sentymentalna w głąb czasu i wspomnień

artykuł6 kwietnia 2001

Powiedzmy sobie, że w naszym życiu jest naprawdę niewiele zjawisk, które możemy precyzyjnie zakwalifikować po stronie "czarne: absolutnie złe" - lub "białe: absolutnie dobre". Tak też jest zapewne z piractwem.

Piractwo - to samo, a inne ... czyli podróż sentymentalna w głąb czasu i wspomnień

Targi E3 2001

artykuł25 maja 2001

Targi E3 w Los Angeles to, obok targów w Tokio, największa, coroczna impreza, na której prezentowane są gry pecetowe i konsolowe oraz sprzęt służący graczom. W tym roku cała impreza odbyła się w dniach 17-19 maja w ogromnym Convention Center.

Targi E3 2001

SHOOTERY, czyli co wy wiecie o zabijaniu!? Historia gatunku

artykuł24 kwietnia 2001

Tekst ten w całości poświecony będzie historii gatunku gier komputerowych, jakim stały się wszelkiego rodzaju strzelaniny. Będzie to raczej podróż sentymentalna z domieszką wspomnień autora z czasów, kiedy powstawały pierwsze strzelaniny FPP na PC.

SHOOTERY, czyli co wy wiecie o zabijaniu!? Historia gatunku

Czy Androidy marzą o prawdziwej miłości?

artykuł30 października 2001

„Sztuczna Inteligencja” nie jest wbrew pozorom filmem o przygodach farbowanej na ciemno blondynki. Jak Spielberg poradził sobie ze spuścizną Kubricka? Czy otrzymaliśmy ambitne dzieło s-f pokroju „Odysei Kosmicznej”, czy raczej baśń w stylu „E.T.”?

Czy Androidy marzą o prawdziwej miłości?

Wybory 2001, a przyszłość polskich graczy

artykuł26 września 2001

Na temat samych wyborów zostało już napisane dość wiele, dlatego w tym felietonie autor postara się odpowiedzieć jedynie na pytanie - czego my gracze możemy się spodziewać w związku ze zmianą ekipy rządzącej naszym krajem?

Wybory 2001, a przyszłość polskich graczy

Historia hokeja, ligi NHL i hokejowych gier komputerowych

artykuł11 kwietnia 2001

Mam nadzieję, iż treści zawarte w niniejszym artykule spowodują, że zainteresujecie się szanowni Gracze hokejem na lodzie, jego historią i grami komputerowymi dotyczącymi tego jednego z najbardziej widowiskowych sportów wymyślonych przez ludzi.

Historia hokeja, ligi NHL i hokejowych gier komputerowych

Wiedźmin – recenzja filmu

artykuł13 listopada 2001

O ekranizacji przygód „Wiedźmina” mówiło się dużo zanim w ogóle na planie padło pierwsze „kameraaa, akcja”. Efekt wielomiesięcznych prac filmowców właśnie wchodzi do kin. Czy warto było czekać? I czy miały rację całe zastępy sceptyków?

Wiedźmin – recenzja filmu

Konsole: czy ktoś musi umrzeć?

artykuł11 czerwca 2001

W chwili obecnej jesteśmy świadkami walki trzech wielkich koncernów i ich wyrobów. Są to Sony z PS2, Nintendo z Game Cube i Microsoft z Xbox. Firmy to ogromne i dysponujące olbrzymimi funduszami, co oznacza że czeka nas bardzo ciekawy pojedynek.

Konsole: czy ktoś musi umrzeć?

Polacy nie gęsi ... czyli wywiad z polskimi autorami gier - TopWare

artykuł14 maja 2001

Kontynuując serię wywiadów z polskimi twórcami gier nasz kolega Shuck przeprowadził rozmowę z Mirosławem Dymkiem z krakowskiego oddziału TopWare, której tematem była oczywiście najnowsza produkcja tego zespołu, czyli Polanie II.

Polacy nie gęsi ... czyli wywiad z polskimi autorami gier - TopWare

Final Fantasy: The Spirits Within - film jakiego jeszcze nie było

artykuł15 czerwca 2001

8-go czerwca w warszawskim kinie „Cinema City” odbył się przedpremierowy pokaz fragmentów filmu Final Fantasy: The Spirits Within. Oczywiście nie zabrakło na nim przedstawiciela GRY-OnLine.

Final Fantasy: The Spirits Within - film jakiego jeszcze nie było

Historia cRPG po roku 1992

artykuł23 listopada 2001

Grając i podziwiając najnowsze pozycje cRPG, zapewne niejednego z Was zaciekawiło skąd wziął się ten gatunek gier i jak wyglądały te pierwsze, dzięki którym możemy teraz zagrać w Baldur’s Gate czy Arcanum...

Historia cRPG po roku 1992

Historia koszykówki, ligi NBA i koszykarskich gier komputerowych

artykuł6 listopada 2001

Mamy nadzieję, iż treści zawarte w niniejszym artykule przybliżą Wam szanowni gracze koszykówkę, jej historię oraz gry komputerowe dotyczące tego jednego z bardziej widowiskowych sportów wymyślonych przez ludzi.

Historia koszykówki, ligi NBA i koszykarskich gier komputerowych

Kreacje Świata w cRPG

artykuł1 czerwca 2001

Kreacja świata to nic innego jak sposób tworzenia i przedstawienia tego, co jest tłem gry, otoczką, w jakiej się ona dzieje. Powstaje więc pytanie – czym charakteryzuje się „dobrze” skonstruowany świat?

Kreacje Świata w cRPG

Warcraft, gra legenda - książka, ...

artykuł29 sierpnia 2001

Hordy Orków zostały pokonane i wyparte do swoich twierdz w Khaz Modan. Wydaje się, iż pokój nareszcie powrócił do krainy Azeroth. Jednak cień zła nie opuścił tego świata. Zdradą i podstępem szykuje się do zemsty za poniesioną przed wiekami porażkę.

Warcraft, gra legenda - książka, ...

Historia cRPG do roku 1992

artykuł28 sierpnia 2001

Grając i podziwiając najnowsze pozycje cRPG, zapewne niejednego z Was zaciekawiło skąd wziął się ten gatunek gier i jak wyglądały te pierwsze, dzięki którym możemy teraz zagrać w Baldur’s Gate czy Arcanum...

Historia cRPG do roku 1992

Starcraft – Wielka gra, mała książka

artykuł21 sierpnia 2001

Jeff Grubb w „Krucjacie Liberty’ego” jako pierwszy próbuje przybliżyć nam wydarzenia nakreślone w fabule „Starcraft-a”. Literacka wersja wielkiego przeboju pozostawia jednak wiele do życzenia.

Starcraft – Wielka gra, mała książka

Final Fantasy - Fantazja stała się rzeczywistością

artykuł8 sierpnia 2001

7-go sierpnia w warszawskim kinie „Cinema City” odbył się przedpremierowy pokaz filmu Final Fantasy: The Spirits Within. Oczywiście ponownie nie zabrakło na nim przedstawiciela GRY-OnLine.

Final Fantasy - Fantazja stała się rzeczywistością

Co gra w duszy tłumacza Tronu Bhaala?

artykuł31 lipca 2001

Autor niniejszego artykułu postara się przedstawić Wam między innymi problemy z jakimi borykali się ludzie pracujący nad lokalizacją Tronu Bhaala. A jako że sam był jednym z nich możecie spodziewać się, iż podanych informacji nie wyssał z palca.

Co gra w duszy tłumacza Tronu Bhaala?

Fenomen Counter-Strike’a

artykuł29 stycznia 2001

Counter-Strike - nieoficjalny dodatek do Half-Life'a - to najbardziej popularna obecnie gra sieciowa. Z czego wynika niesamowite zafascynowanie graczy tym tytułem i czy wydawca umie wykorzystać narastającą manię do swoich celów?

Fenomen Counter-Strike’a

Strategie czasu rzeczywistego - krótka podróż w przeszłość i przyszłość

artykuł6 marca 2001

Od czasu ukazania się programów Dune II i Warcraft strategie czasu rzeczywistego biją rekordy popularności. Co nas czeka w najbliższej przyszłości? Autor niniejszego artykułu skupił się, (subiektywnie, rzecz jasna) na kilku nadciągających tytułach.

Strategie czasu rzeczywistego - krótka podróż w przeszłość i przyszłość

GRY-OnLine na XXXVI Rajdzie Monte Calvaria

artykuł23 lutego 2001

Aby móc bardziej obiektywnym okiem patrzeć na gry komputerowe traktujące o rajdach samochodowych, załoga GRY-OnLine postanowiła wypróbować swoje umiejętności w amatorskim rajdzie Monte Calvaria 2001

GRY-OnLine na XXXVI Rajdzie Monte Calvaria

Piknik GRY-OnLine 2001

artykuł12 października 2001

W dniu 6go października 2001 miało miejsce pierwsze, organizowane przez GRY-OnLine spotkanie użytkowników forum dyskusyjnego. Wszyscy bawili się świetnie a oto krótka relacja z imprezy.

Piknik GRY-OnLine 2001

Ostatnie bitwy Napoleona

artykuł26 lipca 2001

Artykuł ten to swoistego rodzaju uzupełnienie recenzji zestawu gier pt. „Battleground Collection 1” amerykańskiej firmy Talonsoft a skierowany jest głównie do osób które interesują się tematem wojen napoleońskich.

Ostatnie bitwy Napoleona

Piractwo w Polsce część 2 - Grzebanie w mętnej wodzie

artykuł21 maja 2001

Zgodnie z wcześniejszymi obietnicami, autor artykułu „Piractwo - to samo, a inne ... czyli podróż sentymentalna w głąb czasu i wspomnień”, powrócił do tematu i tym razem zajął się czasami współczesnymi, tzn. piractwem w jego obecnej formie.

Piractwo w Polsce część 2 - Grzebanie w mętnej wodzie

Polacy nie gęsi ... czyli wywiad z polskimi autorami gier - CODA Development

artykuł3 kwietnia 2001

W wyjątkowo mroźny, pierwszy dzień wiosny nasz redaktor odwiedził siedzibę CODA Development, gdzie przeprowadził wywiad z Adrianem Chmielarzem - osobą zaangażowaną w najnowszą produkcję tej firmy - „Starmageddön”

Polacy nie gęsi ... czyli wywiad z polskimi autorami gier - CODA Development

Polacy nie gęsi ... czyli wywiad z polskimi autorami gier - Metropolis

artykuł27 marca 2001

W wyjątkowo mroźny, pierwszy dzień wiosny nasz redaktor odwiedził siedzibę Metropolis Software, gdzie przeprowadził wywiad z osobami zaangażowanymi w najnowszą produkcję tej firmy – „Archanioł”

Polacy nie gęsi ... czyli wywiad z polskimi autorami gier - Metropolis

Saga rodu Settlersów

artykuł11 stycznia 2001

Settlersi to cykl od wielu lat przykuwajacy graczy do monitorów. Artykuł jest swego rodzaju sentymentalnym podsumowaniem serii.

Saga rodu Settlersów