Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Baldurs Gate 3: Świat Baldur's Gate - wprowadzenie, uniwersum Baldurs Gate 3 poradnik, solucja

Ostatnia aktualizacja: 3 października 2020

Na tej stronie poradnika, solucji do Baldurs Gate 3 przeczytasz podstawowe informacje o serii RPG Baldur's Gate i pokrewnych grach na silniku Infinity Engine, które przenosiły system Dungeons & Dragons na komputery.

Baldur's Gate 3 to najbardziej wyczekiwane RPG ostatnich lat obok Cyberpunk 2077. Tyle że to kontynuacja legendarnego cyklu, który ma już ponad dwadzieścia lat. Młodsi gracze mogą kojarzyć jedynie tytuł, a nie każdy doświadczony odkurza legendarną produkcję Bioware i Black Isle co pół roku. Dlatego w przystępny sposób przybliżamy tytuł, który do dziś rozpala wyobraźnię.

Seria Baldur's Gate to najsłynniejsza próba przeniesienia systemu RPG Dungeons & Dragons na ekrany komputerów (w chwili premiery pierwszej odsłony gry nazywał się Advanced Dungeons & Dragons). Tworzyliśmy bohatera od postaw - ustalaliśmy rasę, płeć, profesję, współczynniki - i wpuszczaliśmy go w świat fantasy, gdzie króluje magia i baśniowe stwory. Po krainie, którą przemierzamy, rozsiani byli towarzysze, których dołączaliśmy do wyprawy. Bo jak mawiał Piotr Fronczewski - "Przed wyruszeniem w drogę, należy zebrać drużynę".

Wykonywaliśmy zadania zlecone przez NPC (bohaterów niezależnych), walczyliśmy z potworami, zbieraliśmy doświadczenie, łupy - i odkrywaliśmy całkiem interesującą historię związaną z pochodzeniem naszej postaci - Baldurs Gate 3: Świat Baldurs Gate - wprowadzenie, uniwersum - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Wykonywaliśmy zadania zlecone przez NPC (bohaterów niezależnych), walczyliśmy z potworami, zbieraliśmy doświadczenie, łupy - i odkrywaliśmy całkiem interesującą historię związaną z pochodzeniem naszej postaci. Akcję obserwowaliśmy z góry, w rzucie izometrycznym, a bitwy toczyliśmy w czasie rzeczywistym, jednak z opcją aktywnej pauzy. Na cykl kładało się (w kolejności chronologicznej): Baldur's Gate, dodatek Opowieści z Wybrzeża Mieczy (Tales of the Sword Coast), Baldur's Gate 2 Cienie Amn (Shadows of Amn) wraz z rozszerzeniem Tron Bhaala (Throne of Bhaal).

W 2016 roku studio Beamdog (twórcy Enhanced Edition do obu gier, dostępnych także na urządzeniach z Androidem i iOS) wypuściło Siege of Dragonspear dziejące się między Baldur's Gate 1 i 2. Black Isle przygotowało też konsolowy spin-off, przypominające Diablo action-RPG Baldur's Gate: Dark Alliance, ale nie miało ono fabularnych powiązań z główną serią.

Gracze pokochali Baldur's Gate. Pokochali bohaterów obu odsłon (Minsca i Boo, Imoen, Jana Jansena czy Korgana) oraz złoczyńców (Sarevok, Irenicus). Docenili fabułę, na pozór klasyczną, ale odbiegającą od standardów fantasy - więcej było tu przygody i kryminału, niż klasycznego ratowania świata. Grę napędzał legendarny silnik Infinity Engine, na którym działały potem też takie produkcje jak Icewind Dale czy Planescape Torment. Icewind Dale rozgrywało się zresztą w tym samym świecie co Wrota Baldura, tylko kilkadziesiąt lat wcześniej.

Kultowe RPG przyczyniło się do popularyzacji pełnych polskich wersji językowych z przełożonym tekstem i lektorami. Głosów postaciom użyczyły takie talenty jak Wiktor Zborowski, Piotr Fronczewski (jako narrator), Jan Kobuszewski, Jarosław Boberek czy Gabriela Kownacka. Polonizacja przyczyniła się do pomnikowego statusu gry w naszym kraju oraz do dominacji wydawcy, CD Projektu, na rodzimym rynku. To ci ludzie, którzy w oddziale RED Studio (potem RED) zaadaptowali Wiedźmina Andrzeja Sapkowskiego.

Black Isle odpowiadało za inne wielkie RPG z tamtych czasów - Fallout i Fallout 2 (Bethesda stworzyła dopiero część trzecią i czwartą, a New Vegas powierzyła spadkobiercom Black Isle - Obsidianowi). Bioware z kolei po sukcesie Baldur's Gate oraz Baldur's Gate 2 stworzyło wielu pretendentów do tytułu króla RPG - Neverwinter Nights, Jade Empire, Star Wars: Knights of the Old Republic, serie Mass Effect oraz Dragon Age - a także MMORPG Star Wars: The Old Republic oraz looter-shooter Anthem.

Drogi Bioware i Black Isle się rozeszły, twórcy stracili prawa do marki Dungeons & Dragons, zaczęli tworzyć własne marki. Druga z firm została zresztą zamknięta. Część jej pracowników już wcześniej założyła studio Troika Games, gdzie powstawały inne ambitne RPG - Arcanum, Świątynia pierwotnego zła i Vampire The Masquerade: Bloodlines.

Jeszcze Black Isle podejmowało próby stworzenia Baldur's Gate 3, póki miało licencję, ale spełzały one na niczym. Klasyczne RPG odeszły zresztą do lamusa na dobrych parę lat, póki uparte studia ze wsparciem Kickstartera nie wypuściły takich gier jak Wasteland 2, Pillars of Eternity, Tyranny czy Divinity Original Sin.

Larian, twórcy tego ostatniego (oraz fenomenalnego Divinity Original Sin 2) odpowiadają za Baldurs Gate 3 - Baldurs Gate 3: Świat Baldurs Gate - wprowadzenie, uniwersum - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Larian, twórcy tego ostatniego (oraz fenomenalnego Divinity Original Sin 2) odpowiadają za Baldur's Gate 3. Gra opowie historię dziejącą się sto lat po wydarzeniach z Tronu Bhaala i będzie do nich nawiązywać raczej sporadycznie. Rozgrywkę przeniesiono w trzeci wymiar, do zmodyfikowanego silnika Original Sin, ale akcję dalej będziemy obserwować z góry. Tym razem jednak powalczymy w turach. Wybierzemy między jednym z gotowych bohaterów z historią napisaną przez Larian lub znowu stworzymy protagonistę od podstaw. Niewybranych bohaterów i tak będziemy mogli dołączyć do drużyny.

Naszych herosów rozwiniemy do 10 poziomu doświadczenia. Podobnie jak w Original Sin 2 będziemy eksplorować kilka dużych, otwartych obszarów. Zmierzamy do tytułowego miasta, z którego porwali nas Łupieżcy Umysłu - rasa najeźdźców, których z Wrotami wiąże odległa przeszłość. W trakcie gry odkryjemy na czym te powiązania polegają.

Baldur's Gate 3 rozgrywa się w tym samym wielkim świecie, co poprzednie części - w Faerunie (inaczej Forgotten Realms). To uniwersum z bogatą historią sięgającą daleko poza gry czy nawet system RPG. O Krainach pisali popularni twórcy jak choćby R.A. Salvatore, a rozmowom czy artykułom o "Baldurach" zawsze towarzyszy mnóstwo terminów i nawiązań, w których można się pogubić. Rozplączmy ten chaos. Na następnych stronach znajdziesz informacje, które pomogą Ci się lepiej odnaleźć i przygotować na powrót króla RPG. Zaczynamy!

Niektórzy z Was mogli się zetknąć z nowelizacjami Baldur's Gate pióra Philipa Athansa. Bardzo nam z tego powodu przykro, ale uspokajamy - żadne fabularne abominacje i herezje w stylu rudowłosego Minsca nie przeniknęły do kanonu uznawanego przez aktualnego wydawcę D&D- Wizards of The Coast, a tym bardziej nie są uznawane przez Larian Studios. Oddychajcie głęboko.